søndag den 4. januar 2015

De tre gratier

De forskellige ligeheder og forskelle der kan findes på de to forskellige billeder som der begge illustrer på hver sin måde de tre gudinder, kan let ses.

De ting som der giver dem en lignende opsætning er at i begge billeder fremstår de tre gudinder ved nærmest at skinne i forhold til baggrunden, de er også alle tre en repræsentation af hver deres tids krops idealer. I nutidens samfund er en nærmest uopnåelig krop der er tiltrækkende i forhold til deres tids, hvori at hvis man er i stand til at have en sund og let buttet krop var tiltrækkende. I begge billeder er kompositionen også sat i fokus omkring de tre gudinder, hvori de står nærmest i en trekant. Dog er der også store forskelle imellem de to billeder, hvori at det billede fra barokken er meget passivt, der kan ikke ses den store bevægelse i deres statur, i forhold til det nutidige som der ses som meget dynamisk med meget bevægelse i hele billedet. Der er også en hvis forholds forskel imellem de tre gudinder i de to forskellige billeder, i det ene tager de stort hensyn til hinanden og i det nymoderne er de meget aggressive og ignorer næsten hinanden.

Det første billede er fra barokken, blev malet af Peter Paul Rubens og blev malet ca. 1635. Begge billeder fremviser de tre gratier som var Zeus' døtre af skønhed og ynde, selvom at de viser en mere realisttisk nøgenhed i forhold til det nye var det ment til at være en guddommelig fremvisning af nøgenhed og derfor var det helt ok at Peter havde malet det selvom at nøgenhed var set ned på. I den tid havde et andet maleri skabt stor forargelse siden at den også fremviste en nøgen kvinde, men siden at dette maleri viste kun en idealiseret nøgenhed, og at gratierne ikke kigger på tilskuerne men på hinanden.


I det andet billede er de tre gratier mere modsatte i forhold til det første, dette var malet af Stefan Blöndal og blev malet i nutidens samfund. Den fremviser et anderledes synspunkt på de tre gudinder, i dette virker Gratierne ikke lukket inde i billedet, men ser direkte ud på tilskueren i et aggressivt hav af kraftige primære farver. De kunne symbolisere en anden slags ynde og skønhed, en der ligger på et andet plan end det andet billede. De er mere sensuelle med deres nøgenhed og fremviser det kraftigt. I forhold til det andet maleri, er dette malet til at virke fremprovokerende og indbydende. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar